کار با فایل‌ها و دایرکتوری‌ها در گولنگ

در زبان برنامه‌نویسی گولنگ (Go)، مدیریت فایل‌ها و دایرکتوری‌ها یکی از کاربردی‌ترین مهارت‌ها است که به شما امکان می‌دهد داده‌های خود را ذخیره، بخوانید یا تغییر دهید. در این مقاله، نحوه کار با فایل‌ها و دایرکتوری‌ها را مرحله‌به‌مرحله بررسی خواهیم کرد.

ایجاد یک فایل

برای ایجاد یک فایل جدید، می‌توانید از تابع os.Create استفاده کنید. این تابع یک فایل خالی ایجاد کرده و آن را باز می‌کند:

package main

import (
    "os"
    "log"
)

func main() {
    file, err := os.Create("example.txt")
    if err != nil {
        log.Fatal(err)
    }
    defer file.Close()
    
    file.WriteString("این یک فایل نمونه است.")
}

خواندن از یک فایل

برای خواندن محتوای یک فایل، از تابع os.ReadFile استفاده کنید:

package main

import (
    "os"
    "log"
    "fmt"
)

func main() {
    data, err := os.ReadFile("example.txt")
    if err != nil {
        log.Fatal(err)
    }
    fmt.Println(string(data))
}

حذف یک فایل

برای حذف یک فایل، کافی است از تابع os.Remove استفاده کنید:

package main

import (
    "os"
    "log"
)

func main() {
    err := os.Remove("example.txt")
    if err != nil {
        log.Fatal(err)
    }
}

مدیریت دایرکتوری‌ها

برای ایجاد یک دایرکتوری جدید، از تابع os.Mkdir یا os.MkdirAll استفاده کنید:

package main

import (
    "os"
    "log"
)

func main() {
    err := os.Mkdir("example_dir", 0755)
    if err != nil {
        log.Fatal(err)
    }
}

تابع MkdirAll برای ایجاد مسیرهای پیچیده‌تر مفید است.

خواندن لیست دایرکتوری‌ها

برای لیست کردن محتویات یک دایرکتوری، از تابع os.ReadDir استفاده کنید:

package main

import (
    "os"
    "log"
)

func main() {
    entries, err := os.ReadDir(".")
    if err != nil {
        log.Fatal(err)
    }
h   for _, entry := range entries {
h       fmt.Println(entry.Name())
h   }
h}
h

>نتیجه‌گیری>یادگیری کار با فایل‌ها و دایرکتوری‌ها در گولنگ بسیار مهم است. این مهارت به شما کمک می‌کند تا برنامه‌هایی بسازید که بتوانند داده‌های خود را به صورت مؤثر مدیریت کنند.